Vinter i stallet, knyta kontakter och tomten...
Då blev det minusgrader och snö. Vi människor brukar vilja vara inne och ta det lugnt, kanske tända en brasa i kakelugnen. Hästar verkar istället bli piggare. Undrar varför, är det kanske för att hålla värmen? Eller är det bara så att de trivs  bättre med lite kallare luft, de kanske inte blir lika svettiga? 

Snö, is och lite regn på det gör sedan att att det blir glashalt ute på stallplanen. Hästar borde ju alltså ha vinterdäck för att inte snubbla.....och det kan man ju säga att det finns faktiskt i form av broddar som man kan skruva på hästarnas skor. Idag fick jag hjälpa till att skruva bort ett antal såna broddar från en av ridskolans hästar. Alltid lite pirrigt att göra nya moment, en av stallvärdarna hjälpte till att hålla upp hästens ben medan jag fick skruva loss broddarna mha en skiftnyckel. 

Apropå halka så hade vi besök av polisen på jobbet idag. Vi har en sk "Safety Week" och polisens besök var ett av de inslag som vi har under veckan. De pratade bland annat om vad som är viktigt att tänka på nu i vintertider gällande tex vinterdäck, isskrapning, hålla avstånd och hålla hastigheten. 

En av poliserna som var med har jag lärt känna genom ridklubben och jag kom att tänka på en sak. När man på ridklubben så är man inte sin yrkesroll utan man är tex ryttare eller ponnypappa. Man går omkring i stallet påbylsad en massa kläder, tjocka jackor, varma vantar och mössor och tänker inte på livet utanför speciellt mycket, man är bara där och då. Det man får möjlighet att göra är att lära känna en massa personer som har olika roller i arbetslivet och man har stora möjligheter att knyta väldigt många bra kontakter. 

Jag såg i kalendern att det bara är 3 veckor kvar till jul. Hur gick det till? I mitt huvud så är jag fortfarande kvar i oktober. Även i stallet märks detta med jul då man satt upp julgirlanger och ljusslingor i stallgången och lappar om julklapphoppning sitter uppe på anslagstavlan. Bara tomten som saknas... men det kanske finns nån tomte som går omkring där i stallet i en tjock jacka och varma vantar och kollar till så att vi sköter oss...man vet ju inte riktigt vad alla har för jobb där utanför stallets väggar....

(null)

(null)