Stalltjänst - inget för veklingar
Pip, pip, pip..... det är söndag morgon och klockan  ringde 07.00. Att dra upp rullgardinen och se att det är mörkt ute och att det regnar gör ju inte att man blev direkt inspirerad...men vad gör man. Bara att gå upp och dra på sig sina  stallkläder...det var nämligen dags för stalltjänst. Hela familjen skulle denna dag hjälpa till med ridskolans hästar. 

När vi kom dit hade S redan fodrat och hästarna stod och mumsade på sitt morgonhö. S hade även börjat mocka i de spiltor där man kunde komma åt.  Nästa steg var att släppa ut alla hästarna. Här gällde det att hålla koll på vilka hästar som ska till vilken hage och i vilken ordning som hästarna skulle släppas.  Det finns tydligen hästar som inte alls vill gå ut till hagen utan de kanske får för sig att vända på vägen till hagen. S sträckte till mig en longerpiska att ha för att vid behov kunna mana på hästarna, om nu nån skulle vända. Jag och R gick fram och tillbaka ett antal gånger till hagarna med olika grupper av hästar.  Enligt S är det bara att slänga sig ur vägen om hästarna kommer galopperande tillbaka....det behövde vi inte göra. 

Sen när klockan närmade sig 11 var vi klara med allt som skulle göras. Allt var mockat, hästarna utsläppta, hö och annat foder var packat och utdelat, spån hade fyllts på mm mm. Perfekt tänkte jag, men jag hade glömt bort en av stallreglerna, "När man tror att man är klar i stallet är man inte det". 

Det var ju nämligen så att vi skulle julpynta Morias box.... Det var bara att sätta igång, E hade förberett en påse med glitter, julkulor, sidenband och knäckebröd. Morias box skulle få lite av varje. Bara att börja....nån knapp timme senare så var allt fixat och det var dags att åka hem igen. Då hade vi även hunnit pynta lite på Charms boxdörr. Det blev alltså  en morgon full med arbete, men riktigt kul när man är ett gäng som hjälps åt👍. 10 000 steg på stegräknaren blev det också😀. 
(null)


Tidigare i förra veckan fick vi besök av veterinären. Det var nämligen dags att vaccinera Moria. Första frågan veterinären ställde till mig var "är hästen snäll?". Ja svarade jag, Jaha, kan du bara hålla henne lite i grimman medan jag sticker henne? Öööhhh ok tänkte jag och tog tag i grimman, sen var det bara ett stick och den var det över.  Tur att E inte var med, hon hade nog inte klarat att se den nålen...

Att vara i stallet är inget för de som inte vill hugga i och hjälpa till med vad det nu kan vara.  Allt från att köra skottkärror med spån, mocka boxar eller rent av hålla en häst som ska vaccineras - inget för veklingar alltså😀.